Polska coraz bardziej bezgotówkowa

Obrót bezgotówkowy przynosi korzyści konsumentom, przedsiębiorcom, administracji publicznej i całej gospodarce. Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Instytut IBRIS dla Polskiego Standardu Płatności wynika, że 19 proc. Polaków w ogóle nie nosi przy sobie gotówki, 33 proc. osób przez 26 rokiem życia przyznaje, że korzysta tylko z elektronicznych form rozliczania. Aby promować płatności przelewem, telefonem i kartą, 18 września zainaugurowano drugą edycję kampanii społecznej „Warto Bezgotówkowo”, pod patronatem honorowym Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii i Ministerstwa Finansów.

Celem kampanii, zainicjowanej przez Koalicję na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności, koordynowanej przez Warszawski Instytut Bankowości, jest upowszechnianie wiedzy o korzyściach bezgotówkowych form płatności wśród osób indywidualnych oraz firm i instytucji akceptujących płatności. Będziemy zachęcać Polaków do aktywnego korzystania z płatności bezgotówkowych. Dla konsumentów i dla przedsiębiorców oznaczają one oszczędność czasu, większe bezpieczeństwo i wygodę – mówi Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes Związku Banków Polskich, Przewodniczący Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności.

Banki od dłuższego czasu współpracują z sektorem publicznym. Najlepszymi przykładami tej współpracy jest szybkie i sprawne umożliwienie składania za pośrednictwem systemów bankowości elektronicznej wniosków w ramach rządowych programów Rodzina 500 plus, Dobry Start, czy powołanie Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa.

Tegoroczna edycja kampanii Warto Bezgotówkowo obejmować będzie akcję informacyjno-edukacyjną i indywidualne aktywności partnerów. Podczas tygodnia płatności bezgotówkowych, w terminie 15 – 19 października br., klienci mogą liczyć na szereg akcji promocyjnych, które będę na bieżąco ogłaszane na specjalnej stronie internetowej kampanii: www.wartobezgotowkowo.pl.

– Obrót bezgotówkowy to nie tylko symbol nowoczesności, lecz także korzyść – zarówno w wymiarze społecznym, jak i finansowym. Naszym celem jest upowszechnienie stosowania płatności elektronicznych i zastąpienie części transakcji gotówkowych, elektronicznymi instrumentami płatniczymi, czyli: kartami płatniczymi, przelewami, blikiem oraz płatnościami mobilnymi – mówi Dominik Wójcicki, Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. W ciągu ostatniego roku, dzięki współpracy pomiędzy Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii oraz KIR i Fundacją KIR na Rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium ponad połowa urzędów administracji publicznej została wyposażona w terminale płatnicze. – Jeszcze w 2017 roku zaledwie 10 proc. urzędów akceptowało płatności bezgotówkowe. Dziś taką możliwość oferuje już ponad 60 proc. z nich. Od momentu uruchomienia Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, tj. od kwietnia ubiegłego roku do końca sierpnia br. Polacy zrealizowali w urzędach prawie 900 tys. transakcji bezgotówkowych o łącznej wartości ponad 114 mln zł – mówi Dariusz Marcjasz, Wiceprezes Zarządu KIR.

Od września br. program wyposażania instytucji państwowych w terminale jest kontynuowany przy wsparciu Fundacji Polska Bezgotówkowa. Istotną korzyścią dla urzędów jest wydłużenie do 31 sierpnia 2021 r. okresu, w którym urzędy mogą akceptować płatności bezgotówkowe bez ponoszenia kosztów terminali POS i obsługi transakcji, a także możliwość zainstalowania terminali płatniczych w każdym punkcie kasowym urzędu. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą również klienci urzędów.

– Chcemy zaapelować do Polaków, abyśmy 16 października wspólnie zorganizowali narodowy dzień płatności bezgotówkowych, aby każdy z nas tego dnia starał się nie używać gotówki. Ale aby to się stało możliwe na co dzień w każdym punkcie przyjmującym płatności bez względu na to, czy prowadzony jest przez podmiot sektora prywatnego czy publicznego powinien znaleźć się terminal. Przez pierwsze siedem miesięcy w ramach Programu Polska Bezgotówkowa zainstalowano już 70 tys. terminali w całej Polsce. Ten proces postępuje bardzo szybko – mówi Paweł Widawski, wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Do kampanii Warto Bezgotówkowo może się przyłączyć każdy, zarówno przedsiębiorca, jak i instytucja publiczna, a także zwykły konsument. Wystarczy zarejestrować się na stronie internetowej inicjatywy – www.wartobezgotowkowo.pl

***

 

Program sektorowy „Bankowcy dla Edukacji” to jeden z największych programów edukacji finansowej w Europie. Jest on realizowany od 2016 r. z inicjatywy Związku Banków Polskich przez Warszawski Instytut Bankowości. Jego celem jest edukowanie uczniów, studentów i seniorów w zakresie podstaw praktycznej wiedzy dotyczącej ekonomii, finansów, bankowości, przedsiębiorczości, cyberbezpieczeństwa i obrotu bezgotówkowego.

Więcej informacji na www.bde.wib.org.pl

 

 

Udostępni post na :

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Skip to content